zondag 6 februari 2011

Rozen schilderen


Geen één bloem in zicht
behalve die op haar jurk,
schildert ze rozen.

Poging 1: februari 2011
Hoe rozen schilderen? Van een schuin afgesneden platte penseel doop je de scherpe hoek in rode verf en de stompe hoek in witte verf, daarmee maak je halve boogjes om een kern die niet meer is dan een klein cirkeltje. Door het uitwrijven van de verf bekom je roze in het midden en krijgt je roos een witte rand en een donkerrode 'diepte'.  


Als ik geschilderde rozen zie, droom ik meteen weg naar de Dordogne...

Jaren geleden waren we daar op reis en zagen we tijdens een wandeling een zeer mooie vrouw aan haar voordeur. Ze had lange blonde krullen en ze zat in een gebloemde jurk rozen te schilderen.

En vanaf dat moment dacht ik: "Dat wil ik ook op een dag eens kunnen doen". Ik schatte haar iets over de veertig. En ik ben nog net iets onder de veertig dus het wordt tijd dat ik de rozen leer schilderen om dan zonder schroom met een schildersezel en doek op een zonnige dag buiten te zitten. En wanneer de wandelaars die hier altijd voorbijkomen opkijken naar ons huis, dat ietwat in de hoogte ligt, zien ze mij misschien dan ook zitten aan een schildersezel, rozen schilderend...

En wie droomt daar niet van? Onderdeel zijn van een inspirerend plaatje voor wandelaars?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten