vrijdag 29 april 2011

Plannen

Metamorfose
van oorspronkelijk plan,dat
veroorzaakt de tuin



Vanmorgen opgestaan met het idee alleen maar binnen te werken. Het 'huishouden doen' zoals dat heet.
Vol goede voornemens begonnen. Babylief deed allerlei dingen waardoor ze wel drie keer in bad moest op één ochtend, ik bespaar je de onsmakelijk details. En zo zat ik met heel veel water dat ik ofwel kon laten weglopen rioolsgewijs of ... de tuin in kon sluizen... Want ook al regende het gisteren, vandaag blijft het alweer droog en onder de reuzespar is het ondanks de regen redelijk droog gebleven. We gebruiken alleen maar ecologische zeep, dus waarom niet? Tijdens Babyliefs dutje begon ik het bad te legen met emmers en met de kruiwagen de tuin rond te dragen. Ik weet niet of u al eens met een kruiwagen boordevol emmers boordevol water op een weidegrond boordevol molshopen hebt rondgereden, maar ik kan u verzekeren dat het ten eerste niet aan te raden is en ten tweede je er niet droog onder blijft.
Nu denk je misschien, oké beetje water rondbrengen in de tuin, jezelf afdrogen en verder met het huishouden... Mis, ik heb iets raars wanneer ik in de tuin ben. Meestal loop ik de veertig meter naar de achterkant van de tuin in een kwart minuutje, maar terugkeren... (het ligt niet bergop ofzo) kost me gemiddeld een uur. Altijd is er wel een plant die wat scheefzakt en bijgebonden moet worden, de composthoop die moet aangeharkt worden, een plant die ergens groeit waar hij beter niet zou groeien en die ik eerst in veiligheid wil brengen, onkruid die planten overwoekert, een verloren gelegd ei, een afgevallen tak, een ontsnapt konijn... etc... etc...
Ik las in een buiten-boekje dat je gemiddeld op een uur per dag moet rekenen om in de tuin te werken wil je jezelf een tuinier noemen en een tuin en moestuin hebben in plaats van een gazonnetje omzoomd met wat bodembedekkers. Ik begrijp niet dat ik nu nog niet de mooiste tuin van België heb want ik heb de hele winter door gemiddeld een uur per dag in de tuin gewerkt (gemiddelde vooral behaald door de verzorging van de neerhofdiertjes) en zit nu sinds het weer lekker en de lente er is gemiddeld acht uur per dag in de tuin. Kortweg van bij het opstaan tot het slapengaan.
Maar wat niet is, -die mooiste tuin- kan nog komen natuurlijk en het wordt mooier, elke dag. Het was een sterk verwaarloosde tuin en beetje bij beetje wordt het ... euh... tja wat eigenlijk?
Een biologisch-ecologisch-klimaatvriendelijk-ayurvedisch-landelijk-wilde-familie-en-diervriendelijke bloemen-groenten-fruit-tuin of zoiets?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten