dinsdag 26 april 2011

Allium Ursinum (daslook of berenlook)

Berenlook of de
Allium ursinum rukt
op in de voortuin 

"Eet prei in maart en daslook in mei,
dan is men het hele jaar doktervrij."



Blijkt dat mijn hele voortuin vol staat met deze beschermde 'zeldzame' plant. De Allium Ursinum, ook de Daslook, Berenlook, wilde look of wilde ui.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Daslook

Het ruikt hier heerlijk gekruid look-ui-achtig. Net alsof iemand staat te koken. Leutig thuiskomen. Ook al weet ik dat het een illusie is dat iemand zou staan koken in mijn keuken. Toch geeft het een welkom gevoel.

Naar het schijnt aten beren zich rond aan deze plant na hun winterslaap. Vandaar de Ursinum in de naam.
Ik las verder dat het een beschermde plant is en dat hij niet mag uitgegraven worden, ik hoop dan toch dat dat niet op mijn tuin slaat want ik heb er meteen een heel pak verplant naar mijn moestuin achterin de tuin en een ander in een pot voor de vriendelijke mevrouw die me vertelde wat deze hemelse plant in de voortuin was en wat je er mee kan doen.

Bedankt lieve Martine!


nog een receptje:
daslookpesto: Ingrediënten:
120 gr daslook - 5 tenen knoflook - 100 gr geroosterde pijnboompitten - 12 el parmezaanse kaas - zout - gemalen peper - olijfolie.

Bereidingswijze:
De ingrediënten (behalve olijfolie), pureren. Beetje bij beetje de olijfolie toevoegen en goed mengen.

Jammergenoeg bloeien de bloemen al en kan ik de blaadjes niet meer oogsten zoals je kan lezen op

http://ecolonie.org/eco/nl/meewerken/projecten_en_ideen/plant_van_de_maand_daslook_-.php

daar staat in het rood een zeer onheilspellend zinnetje:

Let op: pluk de bladeren voor de bloei, na de bloei zijn ze giftig.

Ik kan het moeilijk geloven. Iemand op de hoogte hiervan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten