vrijdag 17 mei 2013

De verleiding


Ondanks dat ik meer dan een decennium gewerkt heb in de reclame-wereld of misschien juist daarom schrijf ik dit stukje. Ik verbaas me al mijn hele leven over mensen die zeggen: “Ik laat me door reclame niet beïnvloeden”. En voor zowat negentig procent van de mensen die ik ken, geldt dat. Als dat echt zo zou zijn dan zou die hele reclamewereld geen miljoenenzaak zijn.
Tijdschriften en kranten leven erop, televisieprogramma's en het hele internet bestaan alleen door reclame. Bizar als je bedenkt dat dit eveneens onze enige informatiekanalen zijn.

“Maar ik niet!”
Nee?
Creatievelingen die wars van voorgeschreven regels Apple kiezen...
Zin in een Coca cola...
Zin in fastfood...
De Tablet? Dat ding dat eigenlijk alleen maar bestaat en verkocht wordt bij gratie van reclame en niet omdat het nuttig is of we er nood aan hebben. Elke reclamespot voor de Tablet heeft als doel een nieuw 'nut' te verzinnen voor het milieuonvriendelijke gadget.

Zelfs toiletpapier, microgolf-producten, mascara, bepaalde dranken, tandpasta, deo, badschuim, 'echte merken'... zouden we van nature niet 'willen' maar worden ons aangeleerd en aangesmeerd door de reclame.

Coca Cola heeft een reclame-budget van meer dan twee miljard dollar per jaar. Het is de grootste adverteerder ter wereld. Twee miljard dollar per jaar voor één product en we worden dagelijks constant met grote merken bestookt. Hoe zou de wereld er kunnen uitzien als we dat budget aan iets anders zouden kunnen uitgeven?
Mijn fantasie slaat op hol.  Milieu, cultuur, onderwijs...

Ik weet van mezelf dat ik me enorm laat beïnvloeden door reclame. Daar dient reclame ook voor. Het is ingenieus in elkaar gestoken om je te verleiden, jaloers te maken en te beïnvloeden zonder dat je het gevoel hebt dat je beïnvloed wordt. Zoals mijn lief me op het moment van dit schrijven probeert te overtuigen dat hijzelf niet - nooit - in geen enkel geval beïnvloed werd, wordt of zal worden door reclame. Maar dat maakt de reclame net zo sterk, dat je de illusie hebt dat je over een vrije keuze beschikt. Ik kan ervan meespreken, het is hard werk goede reclame maken.
Als je reclameblaadjes niet bekijkt heb je minder de drang om iets te willen, zo simpel is het. Als je niet weet dat het bestaat dan wil je het niet. Als je het niet ziet dan heb je geen vertekend beeld van de werkelijkheid en dan ben je blijer met jezelf, je gezin, je partner, je kinderen, je huis en alles om je heen omdat je ze op een ander niveau bekijkt dan puur vergelijkend. Als je vergelijkt met een ideaalbeeld ons ingegeven door de reclame in het algemeen ben je eigenlijk al slachtoffer van de reclame zonder dat je het weet.

Soms – uit bezorgdheid voor mijn kinderen en mezelf – wil ik een bordje hangen aan mijn brievenbus, “Geen reclame”. Reclameblaadjes zijn tijdrovend en maken je ongelukkig.
Maar weet je... ik heb het papier te hard nodig. Het is gratis en met de bergen papier-maché die hier worden geproduceerd hebben we nooit papier genoeg. Bovendien biedt reclame mooie plaatjes op onwaarschijnlijk duur glanspapier dus ideaal om collages te maken.

Zoals deze bijvoorbeeld.

“De Verleiding”
Gemaakt uit direct mailings, is dat niet passend?





4 opmerkingen:

  1. Ik heb dus al jaren een Nee-Nee-sticker. Dat scheelt me oudpapier sjouwen. Mijn browsers staan stijf van de addblockers, zo voorkom ik ook veel malware. TV kijk ik online zonder reclames. Bij youtube wil nog wel eens een reclame komen, maar dan zet ik het geluid 10 seconde uit en hou me die tijd bezig met een ander venster.

    Toen ik nog normaal TV keek merkte ik dat reclames mij eerder kunnen afstoten dan aantrekken. Dwz een irritante reclame zorgt ervoor dat ik zo'n merk niet koop. Vooral Robijn en Duracell kocht en koop ik om die reden niet. Tegenwoordig koop ik veel huismerken of 2e hands. Ik internet via anno.nu, ooit een reclame daarvan gezien? Ik niet.

    Gevolg is dat ik teveel geld overhield en dus maar gestopt ben met werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Treffend! Dat van die tandpasta trof me het meest, inderdaad, tandpasta is één van die zaken die we echt niet nodig hebben en toch voelen we ons niet fris zonder. Dit is enkel en alleen door het toedoen van advertenties. Bij de tandarts onder andere. Hier de beproefde getoast brood en peterselie mix met een stevige tandenborstel en het werkt net zo goed, zo niet beter doordat we geen chemische rommel innemen. Vooral lichaamsverzorging is zo'n 'verleider', voor elk product bestaat een gezonder alternatief maar we zijn zonder dat we het beseffen zo geconditioneerd door reclame dat heel ons waardesysteem erop gebaseerd is. Goed artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is zoals een religie, je merkt het niet maar het sluipt sowieso je leven binnen. We zijn allemaal apen en imiteren een levensbeeld die alleen maar door advertenties en reclame zijn bepaald. Slechts clochards en natuurvolkeren zijn niet onderhevig. Wij doen mee want anders passen we er niet bij. En als er al eens een niche bestaat die zich afzet tegen de Monsanto's en andere verwerpelijke grote bedrijven dan maken ze daar ook een doelpubliek van met een eigen reclame-boodschap. Maar is het nodig die strijd te leveren? Je kan het toch niet halen, enkel jezelf wijsmaken dat je het haalt tegen reclame. Ik denk dat de juiste instelling is: bewust zijn dat je beïnvloed wordt en kritisch blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelfs een perfect gazon is door reclame bepaald. Niemand heeft daar behoefte aan maar de druk is ons ingeprent om zo'n gazon te hebben, ik wil maar zeggen, we ontkomen er niet aan. Maar bij elke reactie hierboven mis ik één iets, namelijk dat de collage magnifique is. Proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen