donderdag 11 juli 2013

Biodynamische wijn - Vincoeur-dames

Ik vertelde al over het exclusieve groepje waarvan mijn lief deel uitmaakt: VinCoeur, de wijnclub.
We zijn negen maanden later nu en dus is het opnieuw mijn lief die gastheer is. Het thema dat mijn lief gekozen heeft deze keer is nogal gewaagd: biodynamische wijn.

Samengevat: wijn gemaakt volgens de kernprincipes van Rudolph Steiner en met het vermijden van kankerverwekkende chemicaliën. Ik ga hier zeer kort door de bocht maar je kunt op internet zeer uitgebreide tekst en uitleg krijgen die ik niet beter kan brengen. Het is zoals alles wat ecologisch is, een modetrend op dit moment en zelfs wijntijdschriften die normaal niet veel aandacht besteden aan biologische teelt, spreken nu met lof over de biodynamische benadering. Het wordt zelfs het neusje van de zalm genoemd.En niet alleen omdat de wijnboeren voor hun eigen gezondheid liever de oorspronkelijke ambacht weer willen uitoefenen maar ook omdat de wijn beter is dan bij de snelle, industriële, commerciële manier. Nihil sub sole novum.

Omdat het thema gewaagd is, heb ik meteen ook een gewaagd tintje aan de traktatie, mijn bescheiden inbreng, gegeven. Aangezien er geen vrouwen in de wijnclub zitten, heb ik behalve biodynamische lekkernijen, een paar VinCoeur-femmes gemaakt om de wijnavond te kruiden. Geniet ervan heren!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten