woensdag 24 oktober 2012

Herfst


Krijt is echt mijn favoriete medium. Het enige nadeel is dat het constant moet gefixeerd worden en daaraan gelinkt dat ik altijd vol hang. Doordat het zo’n poederig en los materiaal is, kan de tekening in een onoplettend ogenblik van het papier worden geveegd of geblazen, door de wind bijvoorbeeld. Omdat het vandaag, 24 oktober, zo’n uitzonderlijk zomerse dag is, heb ik tijdens een gestolen uurtje mijn krijtjesdoos en een groot niet opgespannen canvas genomen en me geïnstalleerd bij het schuurtje in de zon.
De bloempotten had ik gisteren allemaal geleegd en schoongeborsteld in de schuur gestapeld. De zon scheen binnen op het warme terracotta en het tafereeltje vroeg om vastgelegd te worden.

Voor het eerst tekende ik meteen met krijt op doek, geen schets in potlood of houtskool, meteen de kleuren, met de bus haarlak in aanslag om elke laag te fixeren tussendoor. Geen kwartier later stond de structuur op doek en zaten mijn handen en blote armen onder de aardetinten. De postbode had een pakje om persoonlijk af te geven, dienst Toerisme kwam iets vragen in verband met een wegwijzer in onze berm. Ik interpreteerde hun blik pas na een blik van mezelf op de spiegel. Ik ben altijd overtuigd dat ik mijn gezicht niet aangeraakt heb tijdens het tekenen maar de spiegel vertelde me het tegendeel.
Maar om het nu weer te hebben over de bloempotten. Ze symboliseren voor mij de herfst. De opgeruimdheid, de oogst binnen, de zon warm en bedaagd, het licht onovertroffen en de kleuren warm. Een maand die ruikt naar appels, houtvuur en kaneel.
Hoe kun je niet van de herfst houden?

2 opmerkingen:

  1. En elke keer opnieuw leg je de kleine dingen in het leven vast en toon je ons dat dat eigenlijk de grote dingen zijn in het leven. Je laat me in mijn kantoorsleur altijd een glimp aardse schoonheid zien en dat doet niemand je na.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hei Jennifer,

    Dit vind ik de mooiste, die bloempotten. 't lijkt een heel oud schilderij. Schoon, echt! Een stukje Villa Liervinck op een stuk papier. Meteen met de hele sfeer erbij. Ik proef je kookkunst en ruik je kruidenspiraal er zo bij. Hoe je dat kunt vastleggen. Je mag dan autodidact zijn en technisch niet sterk (jouw woorden, niet de mijne) maar een sfeer vastleggen is niet iedereen gegeven. Benedicte x x x

    BeantwoordenVerwijderen